fredag 18 november 2016

Sov gott min hjärtevän .

Sista bilden på oss tillsammans . April i år . 
Men såg honom en gång i sommar gjorde jag och nu i september . Då stannade jag bara bilen och tittade på honom där han gick i den stora hagen och betade . I september rann tårarna när jag körde därifrån. Känslan fanns där då att det var sista gången jag såg min vän .
Baloo 24 år . fantastiskt vacker .
Baloo 28 år . Fantastiskt vacker och välbevarad gammal herre . 
Juni -09 . Baloo låg och vilade när jag kom och hälsade på. Och jag fick en lång go stund med honom. Som vi ofta hade när jag ägde honom , han låg ofta när jag kom till stallet på förmiddagarna på helgerna :) .  Kjells fru sa att hon var säker på att Baloo kände igen mig , för han skulle aldrig legat kvar annars och bete sig på det sätt han gjorde.  
Älskad älskade Baloo . Så egen, så speciell. Många historier finns kring honom och många är det som minns honom. Han berörde många . 

Så var tiden inne för min Baloo att vandra vidare . 31 1/2 år blev han , och frisk fick han vara ända till slutet . Fastän jag väntat det så blev jag så ledsen när jag fick veta att Baloo inte längre fanns . Blev faktiskt själv förvånad över min reaktion . Att jag blev så förkrossad . 
Men jag har liksom aldrig kunnat släppa taget om denna Baloo . Det var en sådan sorg när jag var tvungen att sälja honom den där hösten 1996 . Ett beslut jag bara var tvungen att ta , det fanns inga andra alternativ just då .  Ja det var så hemskt , och jag kände mig så fruktansvärt hemsk . Att jag kunde göra på det sättet mot honom som betytt och gjort så mycket för mig . En stor sorg som jag burit med mig sen den dagen . Men en tröst var att det var Roger som köpte tillbaka honom och sen att han haft ett bra och långt liv hos människor som tyckt om honom . 
Jag ringde och pratade med Kjell härom kvällen , för att få höra hur slutet blev , hur sista månaderna blev . Som jag sa till Kjell , jag måste få prata , få veta för att liksom få ett avslut.  Trevlig och vänlig som denna man är så förstod han och vi hade ett långt och fint samtal . 
I stora drag,. Baloo var ju väldigt mager i våras (vilket jag såg själv) och han kom sig aldrig nu under sommaren . Trots bra bete och att han åt bra . Och då han mest är ute så gjordes bedömningen att han inte skulle klara en vinter till , han skulle inte må bra . Och nu när det blev kallare så kallade dom till sig veterinär . Och medan Baloo stod med huvudet i en hink med kraftfoder så fick han en spruta. Sen var det fort över . Efter att  fått dispens så är Baloo begravd där på gården ner mot älven . Där han i många år gått och betat och blickat över ägorna. Så fint !  När han var begravd så tände dom en marschall  Vackert! Jag är välkommen att få besöka platsen , så till sommaren ska jag åka förbi där .
Avslut ja ..Jag önskar att jag fått ett sådant nu. Att mina återkommande konstiga drömmar om Baloo nu upphör . Ja vi får se..

Baloo , i mitt hjärta finns du , nu och för alltid .  Tack för allt och förlåt . 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar