lördag 17 september 2016

Piteå provet

Här väntat vi på att strax få starta tillsammans med golden tiken Vilja och hennes matte Kati.

Vi startade i sista par så det blev en lång väntan. Men då provet var så pass nära så fick Lars komma med Liva efter lunch . På så sätt behövde hon inte sitta alltför länge i bilen.  Ja egentligen var det ganska upplagt för att det skulle kunna bli ett pris denna dag. Ett bra upplagt prov utan några konstigheter , bra mark för Liva, en domare som verkligen såg helheten på hundarnas jobb , och då vi var ojämna par så fick vi gå i par med "extra hunden" , en mycket mycket duktig och välmeriterad golden tik på jaktsidan.  Men som sagt allt kan hända på prov, vilket jag både sett andra och själv varit med om. Kände direkt när Liva kom in med landmarkeringarna att idag händer nåt ..Hon som vanligtvis brukar ha ett mjukt grepp och avlämna  fågeln så fint ville helt plötsligt inte riktigt släppa den, inte som hon brukar  . Vi gick vidare till fältet ..kände samma sak , och när fjärde fågel,  en kråka, kom i hand så hade hon gjort det ... Varit för hård i mun vilket innebar att det bara var att avbryta och koppla henne. Sist det hände var för två år sedan och då liksom nu var det i samband med löp / skendräktighet .  Ja vad som liksom egentligen händer . Men tydligen har det att göra med att dom blir bytesmedveten .  Nä ingen bra prov dag alls för oss . Men som alltid efter varje prov så känner jag att jag lärt mig något nytt, fått nya och mer erfarenheter. Och nu känner jag att Liva kanske får bli pensionär, alltså från att gå prov . Åtminstone för i år , sen vet man aldrig vad som blir nästa år..är hon bara pigg så är det mycket möjligt hon får starta på något prov, hon ska då få vara med och träna och kanske hon får en riktig nytändning :) . Sen kommer  jag inga stora krav har på henne utan bara ha det underbart fint och mysigt tillsammans . Fast iofs så har det väl alltid sett ut för oss :)
Men ett mycket trevligt prov var det , allt flöt på som det skulle och söndagen hjälpte jag till på nybörjar provet , det med så jätte trevligt! 

Lördag morgon fick jag ett så underbart besked , så på kvällen så firades det  med tända ljus ,chips och ett glas god  cider till det :). Lycka ! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar