måndag 10 oktober 2016

Välkommen Vilda

Mina två absolut största finaste hjärtan här i livet 
och så en ny liten fyrbent stjärna .  :)

Vilda.. Vi är redan såld . Vilken underbar härlig valp. !

Det är ett par månader sedan vi bestämde oss för att köpa en till hund, och såklart då en flatcoated retriever  . Jag har ju av och till velat ha en till flat i många år , men det har liksom aldrig ändå varit aktuellt .. Förrän nu :) .  Jag kände att jag ville ha en höst valp , tvärtemot många så kände jag att det skulle vara det optimala, dels har jag mer möjlighet få semester och sen så kan vi vara igång ganska mycket med jakt träning till sommaren.  Och nu efter jul kan vi gå valpkurs och anmäla oss till inofficiella utställningar . Alltså helt perfekt med en höst valp ! :).
Jag började titta mig omkring efter valpar , kollade hemsidor och valpförmedlingar. Det jag jag visste var att jag inte skulle ta första bästa valp bara för att få en , utan det skulle kännas bra på ALLA sätt . Annars hade jag väntat , det går så många tåg och kommer så många fina valpkullar hela tiden . 
Men det var en kennel och en valp kull jag fastnade extra för. Jag tog kontakt , kontakten kändes helt super . Jag fick berätta om mig själv , om vad jag hade för mål med en valp. Och uppfödaren , Charlotte , berättade mycket om kullen . Först var det så att alla tikar var tingade , men en tik köpare ville hellre ha en hane , och en tilltänkt han köpare hade inte lämnat besked än . För att göra historien kort, det blev en hanvalp ledig och jag fick min tikvalp . Fick beskedet drygt två veckor innan vi hämtade henne , och det var lycka !  Så jag fick en höst valp :) . Hade det inte blivit nu hade jag  avvaktat och väntat till nästa tillfälle då det kändes lika rätt och bra . 
Men det är svårt att bestämma sig för en valp.. Jag förstår mig ju inte så mycket . Men det jag förstår och kan se så är lilla Vilda ur en kombination som kommer passa mig fint . Många jakt meriterade hundar i hennes linjer. Bara i hennes pappas syskonskara finns fyra hundar som är i i elit klass. Hon har hundar i sin stamtavla som jag hört om. Som hennes farfar , han är från en kennel som jag i alla år beundrat för deras vackra flattar . Men som sagt , det är svårt , och jag är inte så kunnig . Men det känns bra . Och det som känns roligt är att Vildas uppfödare verkligen vill få fram dual purpose hundar. Duktiga arbets hundar som även håller exteriört. Ja lilla Vilda har många utställnings champions i sin stamtavla oxå . :).  Ja det blir intressant att se vad Vilda och jag kan uppnå i framtiden . Men viktigt är att vi ska ha roligt tillsammans och det är allra viktigaste är ju att hon får vara en frisk, glad och lycklig flat . Full av den energi och livsglädje som så väl kännetecknar vår underbara flatcoated retriever . 
Så nu har vi en tredje värmlänning i huset . Vilda är från Kennel Comics ute på Hammarö, en mil från Karlstad. 
Comics Blue Drop Around ,  "Vilda " 

Äntligen är du här , så efterlängtad . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar