måndag 25 augusti 2014

Lule provet och träning

En tag sedan jag bloggade, men jag ska med lite korta inlägg samman fatta sista veckan i ord och bilder, en förövrigt mycket fin vecka.
Börjar med jaktprovet :
Som ganska väntat så gick det som jag befarat..Liva var nog så hård med kråkan ! :). Så det blev noll pris så det bara sjöng om det. Men provet började med en land dirigering som hon klarade  på ett jättefint sätt och den kråkan kom hon med hel och fin, efter det blev det dubbel markring med kråka , hon "hängde" länge och när hon väl kom in med den så var den ganska tilltygad. och då bröt domaren såklart provet för oss.
Jag blev inte speciellt besviken och inte heller ångrade jag att jag startade , tvärtom. Jag blev en erfarenhet rikare..för det första var provupplägget helt annars än vad jag sett tidigare och en helt annan terräng. Vi höll till på typ ett kalhygge. Det var korta avstånd och det hände något som hela tiden. Egentligen överlag ett prov som kunde ha passat Liva ganska bra.. Om hon hade varit själv, dvs mjuk och försiktig med viltet och inte tvärtom.
Jaja , vi var i gott sällskap med vår nolla ...vi fem som startade fick alla avbryta provet. För fyra av oss handlade det om vilthanteringen och för en stadgan.

Men efter det här så bestämde jag mig, efter många goda råd, att Liva skulle få ta det lugnare med träning och t.o.m  så skulle vi backa några steg i vår träning..
I tisdags var jag med på flathams träning. Liva fick en synlig vattendirigering och en dubbel markering. Bara med dummies. Och det gick bra, lite segt men helt okej.
Onsdag kväll var jag och Peter iväg till Björntjärn. Blev typ samma fast även lite dubbel markeringar och linjetag på land.Och så hade vi dummies med vingar på. Den här kvällen var det mer fart på Liva , hon hade glädje och Peter tyckte hon behandlade "fågel" dummisen på ett fint sätt :).
Efter detta så har det blivit vila från allt vad träning och krav heter i nästan fem dagar. För i torsdags åkte jag och Liva upp till Laxholmen och  husvagnen.
Kommer bilder :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar