söndag 11 januari 2015

Jaktprov Umeå 2014


Jag hade som mål att under säsongen gå till pris i öppenklass. Och på vår tredje start nere i Umeå i september så gjorde vi det.!Och dessutom ett andra pris!  Det mesta stämde ganska bra den här dagen :) Jag var duktigt nervös , men har i efterhand insett att när jag är det så blir det ganska bra i slutändan. Både jag och Liva är mer fokuserad, det är som att Liva känner att nu är det jobb som gäller, inget lekande och svammel .
Jag har även insett att det är vissa moment som vi bara måste träna på och få till..annars så når vi aldrig första pris. Men jag är så nöjd och lycklig över vårt andra pris. Alla som sysslar med detta vet att det inte bara är att gå på ett prov och hämta hem ett pris. Nä, det är mycket träning , tid och energi som ligger bakom. I mitt fall även en del tårar och förtvivlan. Tårarna och förtvivlan berodde på att Liva löpte mitt under säsongen, det och efterföljande skendräktighet blev inte kul! och höll  riktigt på att förstöra hela säsongen. Men vi lyckades vända eländet och fick till det riktigt bra i slutändan:).Jobbigt var det  men jag lärde mig en hel del , blev några erfarenheter rikare.
Sen är det så att hur förberedd man än är när man kommer på provet så gäller det även att den där lilla turen. Jag personligen tror att utan den där lilla extra turen så är det svårt att riktigt lyckas. Det är så många moment, så mycket som spelar in. .Väder, vind , provupplägg/ prov platser som är så olika , hunden ska ha en bra dag, en själv ska ha en bra dag och mycket mer  Och i öppen klass där man då sen oxå går i par med en annan hund och dess förare..Ja, inte är det så bara !
Inte heller att förglömma något väldigt viktigt...det är att man måste ha bra tränings kompisar och en uppfödare som man kan vända sig till när man behöver goda tips och råd och även en del tröst. Och det känner jag att jag har!

Hela helgen nere i Umeå var super trevlig, inte bara sett ur "hund " synvinkel. Vi bodde hos valpköpare till Peter, och bättre hade det inte kunnat vara. Så trevligt!

Har  fått ihop ett litet bildspel efter min ringa kunskap och resultatet blev därefter..Men kul var det och tid tog det!:)
Ha det gott
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar