torsdag 23 maj 2013

SLHK utställning Munksund.

Söndag var det då dags för Lapphundsklubbens utst. i Munksund. Och den här dagen valde jag såklart att ta med Liva :). Jag satt även upp utst. tältet som jag fick av mamma ifjol, första gången jag använde det. Och det visade sig vara suveränt ! Hundarna (och jag ) mådde så gott i det. Dom låg och mådde så väl i sina burar,svalt var det och trygg var dom. Kanaya var lite morrig när andra hundar kom för nära, det tog jag som ett tecken på att hon trivdes i tältet och buren,  hon tyckte det var hennes tält och blev lite vaktig :)

Hur gick det då?? Ja, det var en helt annan Kanaya den här dagen, Om det nu var för att Liva var med ska jag låta vara osagt :) men hon var som  hon oftast brukar vara. Glad och pigg i ringen och sugen på allt gott matte hade:) Så jäkla kul!  och vet ni. Vi vann öppen klassen med CK, 11 tikar var med så konkurrens var det! Sen blev vi 5:e bästa tik. Vi hade tre champions och en jättefin juniortik från Finland framför oss. Alltså var vi snubblande nära det första efterlängtade certet! Jag tror det var 9- 10 Ck tikar så där var det oxå konkurrens.  Behöver väl inte tala om så jätteglad jag var den här dagen och så nöjd.
 Vårt fina tält! Tack  finaste mamma .

 KRITIKEN
4 årig tik, bra storlek, prop. Fem huvud, korrekta öron.
Välkroppad, bra svans-ben-tassar. Rör sig bra med drive och stabilitet
något mjuk päls, lätt överbyggd
Välvisad.
1:a öppen klass med CK, 5:e bästa tik , reserv cert
 Glad och stolt matte, full av kärlek till denna vackra, goa och underbart snälla hund!
Kanaya.

Alltid intressant det här med kritiken...Den här helgen fick Kanaya kritik som hon aldrig fått förr, inte ens i närheten..Lätt överbygd, mjul päls och att bettet kunde vara lite tightare. Domarna ser och tycker olika, det har man nu lärt sig vid det här laget. Och kanske det är en del av tjusningen och spänningen :).
Det har varit en toppen helg, nya bekanskaper har jag gjort, Det är nu trevligt runt lappis ringen :) Och trevliga domare! Dom ska jag ställa för igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar