lördag 12 juli 2014

Om min och Livas träning.

Juli 2014

Som sagt så har motivationen kommit tillbaka när det gäller min och Livas apporteringsträning. Och både igår och förrgår var vi iväg och tränade, bara vi .
Vi höll till i Vargtjärn båda gångerna och vi tränade momenten som när Näsmans var med.. Alltså vattenmarkering..och hur gick det då...Jag trodde faktiskt att Liva skulle komma ihåg var fågeln låg och simma ut direkt och hämta den., men.. Hon börjar gå ut så fint i den riktning jag skickar henne , men efter några meter är det jäklat som om det är en vägg i vattnet. Hon börjar snurra runt, runt och det slutar att jag får kalla tillbaka henne. Bägge gångerna jag var iväg slutade det med att jag fick platsa henne, gå ut på den lilla udden , lyfta upp fågeln så hon ser tydligt att den är där, Gå tillbaka och skicka henne igen. Efter lite om och men så får jag henne över och hämta den. :), Det är verkligen som det man läst och hört om vattendirigering, att det är inte så bara !!
Sen så tränade jag stoppsignal, och det ..ja det var Liva fantastiskt duktig på, det har hon fattat direkt utan egentligen någon träning. Blåste stoppsignal , hon stannade och tittade på mig, jag gav tecken dit jag ville hon skulle gå , hon gjorde det och där hittade hon fågeln :). Jätteduktig!
Korpen hade jag med mig och först tvekade hon lite med att apportera den , men efter ett par gånger så var det inga problem.
Liva har varit riktigt slut efter våra träningsstunder, det märks tydligt att kravet på henne har blivit större,nya saker att lära sig , hon får verkligen använda hjärnan. Nyttigt! Men hon tycker det är kul och jag tycker hon håller ihop det ganska bra ändå. Hon är ju mest van att få springa lös i skogen, fritt och kravlöst :) och dessutom så är det ju så varmt och har varit i flera dagar nu.
Men idag får hjärtat en vilodag. Husse ska bara gå en bya promenad med henne sen ikväll när det blivit svalt.De brukar gå och kolla in hur det går för vägbyggarna, hur lång dom hunnit :):). Jag jobbar inatt och tycker det är nog så varmt än för en rask koppel promenad. Jag vill inte klaga över värmen, är så få dagar vi får ha riktig sommar värme, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte saknar mina långa skogspromenader!

Imorgon blir det träning med labbegänget, det ser jag framemot och på tisdag ska jag försöka komma mig iväg på flathams träningskväll.Det blir skoj!
Jag knallar på och läser i min bok Apportering för retrivers, tycker den är bra och en hel del tips tycker jag att den ger.
Dags för göra sig i ordning för jobb nu.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar