måndag 24 augusti 2015

Vår stjärna, vår pärla , vår Liva

Hej hopp vad jag har varit aktiv idag och fått mycket gjort. När klockan var tolv så hade jag varit med ett lass skräp på soptippen, köpt Johan en ny jacka , varit på ÖB . Klockan tolv var jag förbi fina Gunvor med en liten höstblomma , inte bara för att hon fyller 65 år utan även för att jag med den  ville visa min beundran och uppskattning för att hon är så fantastiskt fin mot våra gamla på jobbet . Och så otroligt trygg att jobba med.. Gunvor skulle utan tvekan få fullt förtroende att sköta  om min mamma :):).
Före middagen så dammsög jag och skurade golven, igår dammtorkade jag så nu känns huset fräscht!

Nu kväll har jag och Liva varit i Kyrktjärn och tränat , en superfin tränings stund på tu man hand. Hon lyssnade bra på stoppsignalen, följde mina tecken. Vatten apporterna kom i hand utan att hon släppt dom först för att skaka av sig vattnet .Lycka!  :) . Hon fick ett ganska svårt fält med sex dummies..men det fixade hon fint. Ja Liva är en fröjd för ögat att se göra fält jobbet, vilken näsa , vilken noggrannhet. Och bra fart hade hon idag i den ganska tunga terrängen. Och vi som nästan inget tränat i  sommar. Men hon är bara så duktig , hon kan ,hon vet vad hon ska göra , Om vi ska gå till pris på prov hänger bara på om damen för dagen tycker hon ska lyssna på sin matte :). Denna lydnad :;;).
Jo, fotgåendet var klockrent ikväll!
Jag tror hon njöt att få vara själv med mig , ha hela min uppmärksamhet. Kanske melodin med just Liva är att träna väldigt sporadiskt , och att få dela mesta av min tid tillsammans med två lappsuddar :).

Ja denna Liva ...hon ger och har gett  mig så mycket .Förutom vänskap och villkorslös kärlek även  utmaningar , mål att försöka uppnå ..tillfredställelse och lycka när vi uppnått dom . Så mycket jag lärt mig tillsammans med Liva. Brukar tänka på att  när jag köpte Liva så visste jag inte ett dugg om utställningar ,visste inte vad en dummie var, visste inte ens hur egentligen en flatcoated retriver jobbade som apportör.  Och nu har jag fått en ganska stor inblick i utställningsvärlden , lärt mig ställa ut en flat på ett  ganska korrekt och fint sätt. Jag och Liva har fått vara med i uppfödare gupp, gått i valp, junior, unghund , öppen , jakt och veteran klass! Ganska fantastiskt kan jag tycka med tanke på.. :)
Och vad gäller jakt prov..På vår andra start tar vi första pris i nybörjarklass ! Och på ett sådant sätt vi gjorde det . Utan tvekan ! Fyra starter i öppen klass och där vi lyckats jobba till oss ett andra pris ! Ingen tvekan med det priset den dagen heller .
Så nu kan vi lugnt luta oss tillbaka lite ..bara ha kravlösa träningar , bara mys och glädje. Som ikväll :). Och kan hända  vi startar på nått prov igen..bara för att det är så jäkla trevligt. Hela provdagen är så kul och lärorik.  Man lär sig mycket med att se andra ekipage genomföra prov och lyssna på vad domaren säger, deras kritik efter varje startande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar