söndag 15 januari 2017

Hopp om bättring


Efter en liten sovmorgon , skidskytte och fin promenad med vovvarna i det vackra kyliga vinter landskapet så har jag nu satt mig i vardags rummet med tända ljus , kaffe , vinter studion på tv och som alltid Liva och Kanaya som närmaste sällskap. Och som alltid lite bilder på det :) .

Efter tunga två veckor , speciellt sista veckan så känns det nu ändå lite lättare . Kort berättat .
Fick sådan klådan, som bara ökade och ökade , nässelutslag och svullna ögon . Fick en återbuds tid i tisdags på Jobbhälsan , och även en tid i fredags på hälsocentralen i Öjebyn . Jag garderade mig och ringde bägge för att få komma fort någonstans och få hjälp . Som tur var behöll jag tiden på hälsocentralen ...Vill inte hänga ut någon ..men mötet med läkaren på jobbhälsan tappade jag förtroendet för direkt ..Som jag såg ut och hon pratade bara om torr hud , smörja mig med mjukgörande , inte oroa mig och grubbla så mycket på sånt jag inte kunde råda över . Och så skulle jag tänka på att göra sånt jag tycker om att göra.  MEN hon ordinerade åtminstone en massa prover som sjuksköterskan sedan tog .
Och klådstillande medicin hade sköterskan på Hällans hälsocentral sett till att jag skulle få utskrivet . 
Det var tunga jobbar nätter förra veckan , klåda , klåda och trött av den medicin jag fått utskrivet som bara hjälpte lite .Men jag är ju inte den som är hemma från jobbet i första taget , Men då det är att göra hela tiden så gick det ändå bra och så har jag ju bara de finaste arbets kamraterna som jag trivs så bra med . Och ibland är det nog så (eller ofta) att det kan vara bra att få andra att tänka på och fokusera på än sig själv :) .
Efter besöket på Hällans så kände jag att jag då fått fin hjälp och fint bemötande . Läkaren sa då direkt att det var urticaria ,( nässel utslag ) igen tvekan om det . Vilket vem som helst kunde se ..Vad det kommer ifrån kan bero på  mycket . Jag fick då en dos med betapred och annan medicin mot klåda, Vilket jag bad om , läst om en tablett som man inte blir så trött av . Tänkte naturligtvis då på att det skulle gå bättre att jobba . Atarax är väl inte den ultimata tabletten att gå på när man jobbar ,,. :).
Klådan finns kvar men ändå så mycket bättre . Betapreden har stillat det mesta , nu känns det då inte som att jag brinner . Utslagen är ju kvar men nu ser det ut mer som små sår , uttorkade utslag .

Jaja , det är små bekymmer med mig. Mina tankar är hos andra som har haft det så mycket jobbigare . Min Ulrikas fina snälla godhjärtade mamma har nu fått somna in 😪. Hon förlorade kampen mot denna förbannade sjukdomen cancer . Jag känner så för min fina vän och hennes familj nu. Och jag är så ledsen..Birgitta är inte bara Ulricas mamma . Birgitta har jag växt upp, en bybo , och sen även en kollega på Norrgården. Hon jobbade visserligen i köket , men under många år träffades vi ofta . Fikade tillsammans och så . Jag är så ledsen. 
Och oron över min mamma..den kommer ofta över mig och jag är livrädd . Men det är så skönt att jag och mamma vi pratar , ofta , ventilerar och peppar . Men det är jobbigt nu . Min mamma ..den bästa 💕.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar