onsdag 25 juli 2018

Stackars älskade Vildan min


Vildas mage har riktigt varit i olag sedan i fredags !  Det har bara runnit ur henne . Jag har provat allt , hade kontakt med djurkliniken igen i måndags för lite mer  rådgivning. 
Men när det igår inte visade sig tillstymmelse till att vända så bokade jag en tid . Började bli riktigt orolig och tankarna började fara uti alla möjliga hemska orsaker varför hon hade sådana diareér 
 De undersökte henne tog en del blodprover som alla visade sig vara helt normala . Lycka och lättnad!  Veterinären är inne på att hon fått i sig något som riktigt fått magen i olag .  Han rekommenderade canikur pastan några dagar och ett annat Royal veterinär foder som ska vara det allra skonsammaste för magen .( Har gett canikur tabletter och annat vet. foder ) Och ge henne mat några gånger per dag . Och har det te vänt på ett par dagar s ska jag återkomma för mer prover och utredning . det bara rinner ur henne .
Han undrade om jag ville lägga in henne för dropp .(Han tyckte nog inte det men ville ändå erbjuda mig det om jag tyckte det var jobbigt och svårt att sköta om henne hemma ) .Men NEJ sa jag , jag ska ha hem henne . För det första så är hon inte så påverkad och dricker gör hon , och matlust har hon! :) . Problemet är dessa vattniga diareér.  
Av erfarenhet så vet jag ju vad det gör mina hundar att vara ifrån mig .. så klart Vilda skulle hem med mig .Men det är klart ..jobbiga dagar har det varit .  Oron är värst , men mest jobbigt har det ju varit för Vilda så klart .  
Men det är skönt att vara här i vagnen med henne . Lugn och ro , mindre varmt och så slipper vi oroa och störa en hel flock för det vi måste skynda  oss ut var och varannan timme .  Och så tänker man om det skulle vara når som smittar ..Förödande om Liva eller Maya får så här i magen nu . Det sista dom behöver . Ja även Kanaya , för hon är så påverkad av värmen . 
Igår började hon få det nya fodret och pastan .  Inatt var hon ut en gång vid tolv , jättelös ! Men idag har hon bara bajsat en gång hittils , och LITE mindre vattnigt var det .  Magkänslan säger att det börjar vända nu , sakta , sakta .
Tur jag inte anmälde till helgens utställningar , var inne på det men slutade ut det då jag gärna ville vara i husvagnen några sista dagar .    Bra det då det blev som det blev , så slapp jag ju kasta några hundar kronor i sjön :) . 
Nog för att Vilda skulle kunna springa i ringen , men man far inte på utställning eller andra aktiviteter  med en hund som inte är 100% i form . Dels för hundens skull och sen med hänsyn till alla de andra hundarna , ifall det är något smittsamt . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar