måndag 21 juni 2010

Jixie



Så äntligen idag fick jag och mamma hämta hem Jixie. Jixie är en tre årig finsk lapphundstik som min mamma ev. ska ge ett nytt hem till. Hon ska ha henne nu först några veckor för att se hur Jixie trivs i sin nya miljö och hur de trivs tillsammans innan något beslut tas.
Det är en mycket go och mjuk tik som även går utmärkt ihop med andra hundar vilket är ett måste i vår familj då vi är ägare av tio hundar. Det händer att det är sex,sju hundar i mammas kök!
Det mest fantastiska och oväntade var att Kim,mammas dvärgpudel som är 14 år, blev riktigt förtjust i Jixie. Han som i vanliga fall inte alls vill ha någon närmare kontakt med andra hundar, men se Jixie accepterade han. Helt otroligt!!! Men hon är verkligen en snäll tik , jag tror det här blir toppenbra , att Jixie passar min mamma perfekt. Och vilket fint hem den vovven får!



När jag kom hem tog jag hundarna med mig på en skogspromenad . På väg hem var jag tvungen gå förbi fjörn så att de fick "tvätta" av sig. De var inte så rena efter att ha varit ner i leriga diken och Liva rullade sig i något mindre trevligt som jag inte ens vill tänka på vad det egentligen var!!
Liva ,vattendjuret, tog sig en simtur medan Maya och Kanaya nöjde sig med att gå i vattnet så att det nådde upp till magen. Maya förresten gick så pass långt ut att hon var tvungen att ta några simtag. Roligt att även lapphundarna tycker om vatten.




Har ikväll hunnit med en prommis runt byn med Ulrika så nu blir det riktigt skönt att få krypa ner under täcket.
Hopas ni alla får en fin midsommar vecka.
kram




4 kommentarer:

  1. Så söt hon var Jixie.
    Jag tror att hundarna smittar av sig på varandra i många fall.
    Det sägs ju att engelska settrar inte är några badfantaster, men Figo älskar ju vatten. Kanske han "lärt" sig av Bosco som slänger sig ohämmat ut i vattnet. Figo har sedan valp sett honom och lärt sig att detta med vatten visst är roligt, även fast man är en setter.
    Kanske det är lika med "lappisarna"?

    SvaraRadera
  2. Så söt hon är Jixie!! Kram / Helena

    SvaraRadera
  3. Hei! For noen fine hunder, gleder oss veldig til ferien. Vi har ferie fra 5 juli, vi meller om nermere treff hvis det passer? Hilsen Tasha og fam.

    SvaraRadera