tisdag 27 december 2016

Valppkurs

'

Andra kurstillfället med hund. Ja då var vi i Grans ridhus igen. 
Till denna gång så hade jag förberett mig .. För det första så hade jag lämnat klickern som vi fick hemma. Jag har genom åren hört och sett mycket om klicker , även provat använda det litegrand . Men nä bara inse , jag är ingen klicker människa .För mig blir det bara rörigt, tjatigt och stressigt. Och då än värre för mina stackars hundar som jag provat lite med. För mig funkar förstärkning med bara godis , beröring och rösten bäst. Däremot hade jag pipan med mig och det passar oss bättre. Pipan är ju nåt som jag använder mycket i jaktträningen. Och pipan fungerar bra på Vilda. Ett bra hjälpmedel att få kontakt och hennes uppmärksamhet.
Sen så hade jag med mig belönings godis som verkligen var GOTT! :) Smackos . Stor favorit . 
Och min lilla godis behållare , så jag hade godiset på ett ställe och lättåtkomligt. 
Det var så stor skillnad på Vilda denna gång , även Susanne såg ju det så klart och undrade lite vad vi gjort under veckan. Berättade lite om hur jag tänkt kring belöning m.m och även att vi gått ett par små koppel promenader tillsammans med Liva . Tränade lite kontakt övning då och när Vilda såg hur Liva gjorde så gjorde hon lika dant . Gick så fint bredvid mig , sökte ögonkontakt och fick belöning :) . Så otroligt vad en valp tar efter en äldre hund . På gott och ont då kanske . Men i detta fall är det bara på gott. Liva är ju bara så fin och bäst  :),
Tänker bara när jag träffade en bekant på en promenad . Liva hälsade snabbt och glatt sen satte hon sig vid mig. Vilda gjorde lika . Vi surrade säkert 15 minuter och där satt valpen fint hela tiden , för Liva gjorde ju det :).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar