onsdag 24 mars 2010

Veckan hittils

I veckan ska jag egentligen ha varit ledig onsdag och torsdag, men då vi har rena sjukstugan bland personalen kom jag på den fina iden att jobba dessa dagar och få vara ledig nästa vecka istället då jag är själv hemma med sonen och de fyrbenta.

Måste bara berätta att vi har fått köpa Kanaya och det känns såklart helt underbart!! I Måndags på handler kursen så hade jag henne med mig . Hon är så snäll och försynt. Det var kurskompisar som också tyckte hon såg så snäll ut och frågade om Kanaya är mindre "vass" än Maya. ( De har sett Mayas vaktiga sida ). Och så är det. Maya är ordentligt vaktig, vaktar sin syster gör hon. Ett par gånger har hon visat ordentligt att det inte passar för andra hundar att komma nära Kanaya. Att Finska lapphunden har vakt i sig så är det, en del mer än andra. Men det är ju tur att hon aldrig har visat nåt mot människor som kommer fram. Många gånger är hon glad i andra hundar också.
Jo, kursledaren tyckte Kanaya var jättefin. Så snygg hals , resning och topplinje hon har var hennes spontana kommentar när hon såg oss springa i "ringen". Ljuvliga ord i en mattes öron. Kul också när det kommer från en som brukar döma på utställningar. Susanne här har dömt Liva på två inoff. utst.

Igår kväll var jag till en uppfödare som bor i grannbyn.Hon hjälpte mig att trimma till Kanayas tassar litegrand. Fick det tipset sist på utställning av en kvinna som föder upp finsk lapphund att man ska göra det så tassarna ser kraftigare ut.
På lördag är det dags för inoff. utst. i Kalix och nu blir det jag och Kanaya som ska springa vänster varv. Det blir såå kul och spännande. Det känns lite nervöst ska jag erkänna då jag ingen aning har hur hon uppför sig i ringen , men det är det som är bra med inoffare , det är träning inför de "riktiga". Och går allt som planerat så är det dags i Maj. Då har SSK utst. här i Piteå.

Idag har systrarna fått ettårs vaccinationen, och det gick bara fint, det är nu snabbt gjort. vi passade på att väga dom också. Och förvånande nog så väger bara Maya ett kilo mer än Kanaya. Vi trodde det skulle vara mer .Tycker Maya ser ordentlig större ut . Både högre och kraftigare.
Nu är det godnatt.

1 kommentar:

  1. Man får gratulera till "nytillskottet" Kanaya då!
    Så roligt för er, när det fungerar så bra också.
    Hon kan nog inte ha fått ett bättre hem när hon inte kunde bo kvar hos första ägaren.
    Kul, kul!

    SvaraRadera