fredag 26 mars 2010

Livas första råtta

Kvällens hundpromenad var lite mer händelserik än vanligt... När vi var ute på ängen spårade Liva upp en liten råtta !!! under snön. Och den var ju jättekul att leka med tyckte hon, hon tog den i mun och kastade omkring den i luften, precis som katten gör med sitt byte. Jag försökte få henne att lämna råttan och komma , men se det gick inte och när sen lappisarna blev intresserad av vad hon lekte med då behöll hon den i mun . Hon var så stolt där hon stod med råttan i mun.När hon fått beröm av mig hur duktig hon var så fick jag hon att släppa den på kommando. Jag kopplade henne och fick henne med mig efter att bokstavligen dragit henne några meter. (Jag erkänner, lydnaden är inte klockren , långt därifrån!! ) Vill tillägga att när Liva släppte greppet om den lilla råttan pep den och kröp ner i snön så tydligen hade Liva ett mjukt och fint grepp om den.Som en apportör ska ha. *ler*..

När vi gick genom byn hem så mötte vi en lösspringande hanhund, inte så kul med tre hundar i koppel och dessutom då Liva i höglöpen.. Hunden var såklart direkt och luktade på Liva som inte hade så mycket mot det.. Det blev då en lite kaotisk situation så jag var för första gången tvungen att slå mot en hund, sen kastade jag snöstycken mot honom. Som tur var var det en slug vovve som insåg att jag var ingen trevlig typ att vara kring så han stack iväg och sen syntes han inte till nå mer.

I morgon är det äntligen dags för utställning. Vi är tre kompisar som följs och ska ställa våra vovvar och det kommer bli en så trevlig dag, oavsett hur det går.
Jag har koll på det jag ska ha med mig, sen har jag inte hunnit lägga ner så mycket tid på förberedelse. Jag har inte ens badat Kanaya, men en finsklapphund har den pälsen som aldrig känns smutsig , speciellt inte på vintern.. Borsta henne hinner jag göra i morgon.
Nu ska jag först se vem som vinner lets dance, sen bli det sängen.
Heja Claudia!!

3 kommentarer:

  1. Hehehe.. lilla råttjägarn. Inte kul å plocka sånt ur gaddarna på dom..usch.

    Tack för en jätteskojjig lördag i Kalix, de var skoj. De får vi göra om nångång.
    Grattis till era resultat, hon är ju såå fin Kanaya..det är ju så kul å ha så fina hundar å ställa.

    Hoppas ni får en fin Måndag, jag är ledig 2v nu..känns suuperskönt. Nu ska jag röja lite här hemma, å vila me dogzen lite..kram på er. Helén mfl.

    SvaraRadera
  2. Hallå!
    Tack för kaffet och en trevlig pratstund idag!
    Kram / Helena

    SvaraRadera
  3. Heeij.. tuusen tack för dina goa ord.
    Så roligt de var.. vi alla 3 mfl..de var trevligt.
    Vi är supernöjda, fastän det inte bidde nån rosett, eller så.. men som sagt.. tävlingsmänniska är man ju inte precis..är så gla för alla andra som lyckas bra..

    Du är ju superduktig me dina hundar du me.. de gick ju så snörovasst för dej inne i ringen, så man hann ju knappt me..Men hon är ju verkligen såå fin Kanaya..de kommer gå jättebra i sommar på de stora utställningarna, garanterat.
    joo, visst är de skoj å få bedömningen "välvisad/välpresenterad".. sånt värmer. Å jag e gla att denna domarn inte dömde hennes päls.. han vet nog rasen han me.. kul att han gillade henne så.

    Ska kika runt vart nån riktig schäferdomare ska döma i vår/sommar eller så..skulle vara skoj om man kunde gå på en sån, å få en rättvis bedömning..de är ju lite speciellt just me schäfer..dumt nog.
    Vill ju helst inte ställa på en ssm/og utställning.. de har ju så lustigt sätt å ställa..du kanske sett hur de går till?
    här får du ett xempel..

    http://www.youtube.com/watch?v=_v6dEMLYfsQ&feature=related

    Visst hade det varit skoj på ett sätt.. men huuga, jag får nog träna upp mej, eller anlita nån handler som har väldans bra kondis..

    Nepp, bäst å göra nytta nu.. hoppas ni får en fin dag..kram på dej. Helén.

    SvaraRadera