onsdag 19 maj 2010

Kanayas aporterings debut

Kanaya tycker jätte mycket om att bära saker, hon är väldigt "flat lik" på det sättet. När jag kommer hem gör hon precis som Liva, tar något (vad som helst) i munnen och är så stolt, så stolt.
Jag har länge tänkt prova göra en markering med en dummy för se vad hon gör. Ikväll fick då Kanaya följa med mig och Liva till grusplan. Jag platsade Kanaya bredvid mig och kastade ut dummyn, hon fick vänta till jag sa apport. Utan att tveka sprang hon direkt ut och plockade upp dymmyn, vände om och sprang emot mig. Men då Liva satt en bit bort var hon ju tvungen att ta en lob förbi henne för visa henne vad hon hade. Men med "tjim och tjo" fick jag henne att komma mot mig med dummyn i mun. . Och c.a bara en meter från mig släppte hon den. Hur duktig som helst var hon ,tänk att det var första gången !! Jag har haft på känn att det här med apportering kan vara något för Kanaya och då jag själv brinner för det så är jag så glad att det verkar vara en jättebra träning/aktivering för henne. För det har jag märkt, att Kanaya behöver mer än bara "vanlig" motion. Hon är en aktiv liten tjej som även behöver få jobba med huvudet .

Det känns inspirerande att börja träna apportering med en finsk lapphund och även en stor utmaning är det. Jag kanske helt är ute och cyklar..Vi får se vart det bär..

Ledig i morgon för jag har jobbarhelg framför mig. Jag och min mor ska till Luleå, vi ska köpa oss kläder till brorsans bröllop.

3 kommentarer:

  1. Så roligt för er!
    Du vet Veronica, man kan lära alla hundar (nåja nästan) att apportera. Det krävs bara mer eller mindre jobb för att nå dit.
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Hon var ju jätteduktig igår Kanaya, hon verkade ju fatta direkt vad hon skulle göra!!!

    SvaraRadera
  3. Hei! Lenge siden sist. Vi håper at dere har det bra, og at dere tar imot besøk i sommer hvis det passer når vi drar på ferie? skal dere på ferie/semester eller? Er dere på facebook? det ligger mange bilder av (K)Tasha på min profil "Svein-Ture Hansen. Hvis dere ikke er på facebook, så legg en beskjed ang sommerferien på vår hjemmeside. ps. Her trenes det på apport, Rundering og sporsøk. Hilsen Svein-T og Jill Hege

    SvaraRadera