lördag 12 oktober 2013

Norrlabben prov och träning,

Idag har jag varit och sett Norrlabbens retriver jaktprov. Det blev aldrig att jag anmälde oss dit, så här i efterhand hade jag kunnat göra det...Men jag kände ändå att jag ville komma bättre förberedd och det är dumt att ta upp en plats för nån annan bara för att man vill ha en bra träningsdag.
Men det var jättekul att vara och se, man lär sig alltid något av det och man får alltid lite nya tips och ideér om vår fortsatta träning. Det blev att jag hjälpte till på öppenklass provet , jag var ju ändå där så det var bara kul. Och alla är så trevliga och tacksamma. Det var första gången jag träffade på den här domaren..en mycket trevlig och vänlig man som jag absolut känner att jag vill gå ett prov för nästa år.
Fick  några fåglar  och peppad och sugen på att träna så hämtade jag Liva efter provet och så bar det iväg till skogen igen. :). Jag lade ut ett fält med två korpar ,en trut och en kråka. Valde att ta hem korp just för att jag vet det behöver tränas. Liva tvekade ett par sekunder vid första korpkontakten ,jag var helt tyst och strax tog hon upp den och kom in med den perfekt. Sen gick det bara av farten. :). Gjorde en dubbelmarkering åt henne -inga problem. Sen så lite linjetag-inga problem. Alltså en mycket duktig Liva , idag igen :).
Och sen har jag börjat träna  första steget till att få Liva att lära sig stoppsignal. Hur jag gjorde ?? Jo , skickade ut henne blåste en gång i pipan och när hon stannade och tittade på mig fick hon en frolic. Fantastiskt så snabbt hon förstod sambandet---matte blåser i pipan en gång  ,jag stannar och tittar på henne och då får jag en belöning. En frolic!!
Har tränat vid ett par tillfällen att när Liva går fot och jag blåser en gång i pipan ska hon sätta sig direkt och ta kontakt med mig. Och hon är jätte duktig på det.
Det är så otroligt kul att arbeta med Liva, har ju alltid varit det men nu är det bara så mycket enklare. Det är klart , hon är ju äldre. Det är som hon bara vet vad hon ska göra , fattar allt så fort. Och man kan rätta henne och korrigera henne på ett helt annat sätt nu än förr. Som sagt mycket har säkert med åldern att göra , men kanske det är så att all vår träning/tid tillsammans och mitt engagemang i denna underbara hund oxå gör sitt. Det vill jag då gärna tro :).
 Bilder från årets första träningar. Här med labbe gänget.
 Och här på backgårdsplan, jag ,Liva och en frusen kråka. :)


Målet för året var att träna så vi skulle vara förberedd och kunna starta på
vårt andra jaktprov tillsammans. Och då Liva varit så duktig så fanns en förhoppning att 
vi skulle kunna gå till pris. Men att det skulle bli ett första pris!! Lycka !
Så duktig är min pärla. .Så duktig är vi tillsammans. 

Tillbaka till dagens prov.. Det var ingen av det tio startande idag som gick till första pris. Har än en gång fått se att det är inte så bara att fixa en jaktprovsetta . Det är många moment som ska göras av hund med förare och göras på ett närmast perfekt sätt.  Svårt! Alla hundar var duktiga idag såklart och många gick till andra och tredje pris.
I öppen klassen gick en hund av fyra  till första pris, imponerande att se! Vilken hund och vilken förare . Öppenklass prov, det ser jag fram emot .Det var aldrig ett mål för oss , men nu är de det:):). En start ska vi då göra. Nästa sommar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar