fredag 16 april 2010

Första cykelturen

Så var det fredag,känns så länge sedan det var det.. jag menar idag känns det verkligen som fredag . Ätit god middag med ett glas rött till. Sedan har jag och Liva varit på årets första cykeltur, en liten sväng blev det när det var första turen. Hade med mig några dummies så vi cyklade till grusplan och tränade . Tränade även inkallning med vissel pipa vilket gick bra. Ska även börja träna stoppsignal med pipa, men först måste jag få lite mer kunskap om hur jag ska gå tillväga..
Så härligt med vår!!! och så kul att få komma igång att apporterings träna med Liva. Det känns som det kommer bli en kanon säsong för oss....Liva har mognat så mycket i huvudet och hon är så lyhörd, viljan att vara till lags är enorm!!! Någon kurs ska vi inte gå i sommar , det är tränings kvällarna med uppfödaren som jag ska försöka vara med på och där får jag så mycket hjälp och stöd. Ser fram emot de kvällarna.
Nu blir det en tur med lappisarna( och Liva såklart) ,ska gå någonstans där vi kan ha dom lös..
Ha en bra fredagkväll..

2 kommentarer:

  1. God morgon!
    Jag hade bara tänkt skriva och säga att vi far på fotbollsträningen idag, hör av dig om ni vill åka med!

    Kram / Helena

    SvaraRadera
  2. Veronica här får du ETT sätt att räna stopp med pipa. Det är det sättet jag tränar på (med gott resultat om jag får säga det själv).
    Först måste du bestämma dig för om du vill att hon ska sitta eller ligga vid stoppkommandot. Själv har jag valt ligg för det ger bättre tryck. Om hunden förbryter sig "lite" så sätter den sig upp men om du har sitt som stopp och den förbryter sig, ja då har du en hund som är på väg. Men det är en smaksak. Nå väl:

    Gå med hunden kopplad vid sidan (lite ledigt med slappt koppel. När hunden minst anar det så blåser du stannasignalen och samtidigt så 1: trycker du ner hunden i liggande. Det spelar ingen roll hur den ligger bara att den ligger ner (hunden kan bli förskräckt men den tar inte skada, jag lovar).
    2: drar du till i kopplet bakåt uppåt samtidigt som du snärtar till på baken med ex.vis en keps, så hunden snabbt som rackarn sätter sig.
    Sedan kommer världsmästarberöm när hunden sitter/ligger ner. Låt den ligga kvar en minut innan du lösgör den från kommandot.

    Fortsätt sedan ett par tre gånger under promenaden. Mer kan bli svårt för dom blir oftast snart lite på sin vakt och sneglar upp på dig för att läsa av när du ska blåsa och då ska du INTE blåsa stopp.

    Tanken är att du ska fortsätta på denna nivå tills dess att hunden är snabbare än du när du blåser ner den. Alltså när du inte hinner sätta händerna på den för att den redan ligger/sitter ner. Då kan man gå vidare och utöka avståndet LITE I TAGET.

    Den här metoden är effektiv för att hunden blir överraskad och inte hinner tänka själv vad den ska göra. Den får aldrig tillfälle att göra fel. Tränar du steg ett 1-2 veckor så kan jag nästan garantera att du har en hund som stannar blixtsnabbt på ditt kommando.

    Så här tränar de flesta inom "mitt område". Vi vill inte ha en hund som springer efter fågel 10 sekunder efter stannasignalen ljudit. En setter (och en flat) hinner långt på 10 sekunder i full karriär.

    Om du vill kan jag visa dig hur man gör, det kanske är lättare att få se när någon annan gör det. Jag kan visa antingen på Figo eller på Liva. Figo behöver faktiskt skärpas upp lite. Jag har varit lite slapp och nu är han lite seg på längre avstånd. Då kan man köra steg ett igen så är han snart alert igen.

    /Maggan

    SvaraRadera