lördag 28 oktober 2017

Veterinär besök

Igår hade hade jag tid med Kanaya för tandvård på Evidensia i Öjebyn. Men det blev så Liva oxå fick träffa veterinär Bertil .. 
I förrgår kväll började Liva pinka och pinka . Hon var orolig och sprang ut och in . Efter vi lagt oss fick jag upp ytterligare ett par gånger . Jag steg upp med henne , lade mig på soffan för att se om hon ville lägga sig där bredvid mig som hon brukar . Men hon fortsatte bara med detta pinkande . Mina tankar for ju genast till en sak ..livmoderinflammation .!  Vet ju att det kan vara så olika och diffusa symtom så fastän Liva inga flytningar eller feber hade så kan det ju ändå vara det , inte drack hon heller . Bara pinkade . Jag ringde till jouren och frågade vad dom trodde , den tjejen var mer inne på urinvägsinfektion , hon tyckte jag skulle avvakta till morgonen . Om hon nu inte blev sämre . 
Så plötsligt vid klockan två så blev Liva lugnare , hon kom upp till mig i soffan . Efter en stund så gick vi och la oss i sov rummet . Liva sov sedan lugnt till morgonen , och jag sov sådär . Vaknade ett antal gånger för att kolla av så hon mådde okej . 
På morgonen ringde jag Evidensia och det blev så perfekt så att veterinär Bertil undersökte Liva i samband då jag lämnade Kanaya . Jag hade på morgonen hemma tagit ett urin prov på Liva som jag lämnade . Bertil undersökte henne noga , och inga tecken visade på liv moder inflammation .Och då det visade sig vara mycket bakterier i urinen så bestämde han sig för att behandla för urinvägs infektion . Och avvakta med röntgen. 
Så nu äter Liva penicillin och rimadyl i åtta dagar . Idag är hon pigg som vanligt , äter med god aptit . Hur det nu kunde gå så snabbt över :)  Men rimadylen tar säkert bort sveda, värk och obehag direkt .
Vilket som ..Liva skrämde mig rejält , liv rädd hann jag bli ! Men det gick ju bra denna gång , och så tacksam är jag för (som alltid ) den fina och snabba vård mina djur får .  



Och så lill trollet . Ja det blev så att dom drog framtanden . Den var ganska så död och var redan ganska lös . Sen tog dom bort tandstenen så nu är hon så fin i mun . Eller fin och fin 😄😄.

Och nu ska jag ta fasta på de goda råd jag fick vid tand konsultationen ! Tre dagar i veckan gäller !! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar