torsdag 12 oktober 2017

Kräksjuka

Vilda kräktes i går , två gånger . Och riktigt låg var hon . Jag började fundera lite om det hade att göra med att jag bytt foder .. Men igår kväll så kräktes Kanaya , och i natt har hon kräkts . Sen hörde jag mamma sa att Ixie i förrgår oxå kräkts och varit riktigt loj .Så det är ju något som går .
Men idag är Vilda pigg , eller vild :) så allt som det ska med henne . Lilla Kanaya har då ätit lite och än fått behålla maten . Hade hemma en burk mat från Royal som är bra att ge vid magsjuka så den har jag gett dom . Måste in på Evidensia och köpa fler . bra att ha hemma !

Foder till Vilda ja ..Tycker inte att hon är bra i magen och mycket gaser har hon . Fick för mig att hon skulle behöva ett kraftigare foder oxå så jag köpte ett av carriers foder . Men nja tveksam det var bra ..Så igår var jag och köpte kyckling och ris ..kanske hon mår bättre på ett mindre fett . Bara prova och se .  Sen är det ju så att bara för att Carrier passat/passar Liva , Maya och Kanya så otroligt bra behöver det ju inte vara rätt foder åt Vilda . Men nu provar vi med det här så får vi se .. Detta med hundfoder , det är en djungel!!
Liva har aldrig varit dålig i magen , ja någon enstaka gång , men inte så att man börjat fundera kring foderbyte och så . Nä problemet med Liva har istället varit att hon inte alltid ätit så mycket , eller problem och problem . På inrådan av uppfödaren gav jag bara ett royal foder som var jättebra då hon inte åt så stor mängd .  Så det blev ju inga problem . Och idag äter hon foder från Carrier som funkar så bra för henne , och så får hon grön läppad mussla i pulver form varje dag .  Har provat ge henne veterinär fodret från Royal som ska vara så bra för äldre  hundar , men tyvärr så var hon inte så förtjust i det . Bara i början , men sen så blev det kvar mer och mer i skålen.
Nä se Liva har jag aldrig behövt banta , tvärtom .Och när jag varit och vägt henne så är det för att se så hon håller vikten och inte gått ner . Och det är nog inte så vanligt  :) Inte för retriever raserna iallafall , tror jag  . Brukar skoja och säga att Liva är som matte , rädd för att bli tjock . :) .
Många brukar säga säga att dom får bra med motion mina hundar , och nog får dom motion . Men jag kan tycka att det är minimum dom får . De hundar jag har borde istället gärna få lite mer . Men jag har hittat en medelväg som passar och funkar för oss allihop . :) . Och det goda kloka rådet fick jag när jag köpte Liva , att just hitta den vägen .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar