måndag 24 september 2012

Apporteringskurs


Bilderna är från gårdagens trevliga apporteringskurs. Som alltid med kurser får man mycket tips om hur man kan träna och som alltid är det kanske inte allt man anammar :). Men jag fick en hel del att tänka på ..det jag vet är att jag ska prova träna inlevereringen av vilt på det sätt jag blev visad av kursledaren.
Liva var verkligen pigg och glad igår . Klart olydigast och mest hoppig :) vilket kanske inte riktigt föll kursledaren i smaken , men det bjuder jag på :)- Men han tyckte hon har goda kvalitéér, men behöver bättre lydnad.( Helt rätt) Och sen tyckte han jag skulle få bort allt hoppande,och vara lite mindre"översvallande", jag svarade aldrig ,drog bara på mun. Jag kommer aldrig sluta krama/pussa och tokberömma min hund när hon gör nåt bra och speciellt inte under inlärningsperiod. Då får andra tycka jag är hur översvallande som helst,:)jag är jag och jag gör det som känns rätt för mig och min hund.
 Han tog med sig Liva i koppel en bit från mig då han skulle visa nåt och det var när hon fick komma tillbaka till mig hon blev så tokglad! Ni vet ju hur mattekär hon är. Undra egentligen vad han tänkte när han fick dra henne från mig, jag visste då inte om jag skulle skratta eller gråta..som det såg ut...
Det var en trevlig dag, Liva var duktig och helt överlycklig att få jobba med dummies igen. Det var ett tag sedan..men då matte bara envisas med denna fågel :)
Hade tänkt vi skulle vila från apportering några dagar, men jag är så sugen på träna. Kanske vi åker i morgonkväll och tränar med flatham´s.  Var ikväll en promenad med hundarna runt byn, gick även ett varv runt spåret så dom fick springa lös en stund. Liva är så full av energi, men det är ju höst nu. Då vaknar hon till liv , liksom jag. Så egentligen är det väl nu hon ska tränas,då motivationen är på topp hos oss båda :)
Nu blir det lite tv.
Ha det gott

1 kommentar: