onsdag 6 maj 2009

Lycka

Varit ute med Liva kring ängarna här bakom vårt hus...hade med mig en dummy och gjorde tre dirigeringar..Första kom hon med men spottade ut direkt..men andra och tredje gick klockrent!!..hon höll dummyn så fint i mun tills jag sa mitt kommando ord "Tack"...Har lärt mig att man alltid ska sluta när hunden fått känna att den har lyckats och matte är nöjd....Jag var mer än nöjd ..känner att det går bara bättre och bättre..Jag tar till mig mycket av Gunillas råd o kunskaper och vet att man inte behöver ha någon brådska...en flat kan man lära hela deras liv ...Mitt mål är att nån gång gå ett jaktprov...det blir när det blir ..känner ingen stress.....
Efter mycket beröm och godis fick Liva springa fritt.....det ska jag säga ..idag slapp hon inte duschen.....!
Nu är det dags att fixa tills sig och komma iväg till jobbet...
Ha en bra dag.

1 kommentar:

  1. Hallå!
    Visst är det roligt att träna lite "nyttiga" övningar med hunden. Man blir så glad och stolt när man ser att allt slit ger resultat. Jag vill själv också gå jaktprov med Figo någon gång framöver (om nåt år, typ, känns det som). Det är ju så mycket som ska funka för en stående hund- grundlydnaden, sök och reviering (sättet hur hunden söker av terrängen i sick sack mot vinden), dirigering av mig som förare, ståndet för tryckande fågel, respekt vid uppflog och i öppen klassen även en fungerande apportering med allt vad det innebär. För tillfället tränar jag Figo ffa med stadgeövningar och ett snabbt ligg vid min stoppsignal. Snart ska även vi börja med apporten och det är såå kul när man känner att det börjar släppa för hunden och den fattar vad man vill. Bosco är faktiskt en duktig apportör men tyvärr är han alldeles för hård i munnen och det är väldigt svårt att jobba bort har jag hört.
    Ha det! Vi ses nog nån gång!

    SvaraRadera