fredag 11 januari 2013

Livas 2012


 Ovan : Sundsvall utställningen

 Ovan och nedan : Bilder från en otrolig dag. Min och Livas jaktprovs debut :)
Så då ska jag summera Livas och mitt 2012 tillsammans.
Vi gick på sex utställningar och resultaten varvade mellan excellent och very good. Liva tycker ju inte det här med utställning är så där jättekul och visar det oxå ganska tydligt när vi är i ringen. Och de gångerna har vi fått very good , men när allt stämt för henne och hon haft en bra dag och velat visa upp sig fint :)så har vi fått excellent.  Och alltid  fin kritik!
Utställningen jag tar med mig från 2012 är när vi var nere i Sundsvall. Den trevliga vänlige norska domaren tyckte verkligen om Liva, en tik med många fina rasegenskaper och ett underbart temperament var bl.a hans omdömen om henne. Vi fick excellent och blev placerad fyra i öppenklassen. Det var kul!

2012 var året som jag och Liva började träna apportering på allvar och det med sikte på att starta på ett jakt prov. Jag provade en ny väg att träna, att få Liva att börja apportera vilt lika klockrent som hon alltid gjort med dummies. Egentligen var det två grejor som jag ändrade på mot tidigare år. Ett..jag tränade bara med fågel. Inga dummies! Det var fågel som gällde för henne , annars fick det vara.       Två...jag tränade bara själv. Bara jag och Liva..vi hade bara mysiga ,fina glädje stunder i skogen där allt fokus var på Liva.
Det var egentligen bara inför jaktprovet jag tog med mig sällskap / hjälp .Lars hjälpte mig med skott  och kastade fågel och mamma föjlde med och hjälpte mig sista träningen innan provet.

Vad det nu var som gjorde det.. men i september var vi då redo och vi startade på vårt allra första jaktprov. !Debut för både mig och Liva.Årets allra största höjdpunkt! Resultatmässigt gick det väl inte bra , men jag var ändå så lycklig denna dag. Vi genomförde detta prov på bästa sätt  och jag var så stolt över oss . Och så roligt det var! Inget nervöst , bara roligt! Sen var det ju faktiskt snubblande nära att vi skulle fått med oss ett pris hem, det var på det där berömda håret :)  Men nu i år då ! 
Vill nämna att vi dagen efter provet gick en endags apporterings kurs. Hur nu än kursen var...så fick jag med mig en del tips som visade sig vara toppen!  Den fortsatta träningen under senhösten gick så bra och det var bara så synd att vi inte hann gå ytterliggare ett prov.  Men vi är taggade inför kommande säsong!

Vad denna hund har lärt mig! Vilken resa vi gör tillsammans!
Hon har öppnat en ny värld för mig. Den underbara hundvärlden :)
Liva ,mitt hjärta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar