onsdag 30 november 2011

Klickerträning

Jag och Maya har varit på Hundvis i Öjebyn idag. Temat idag var klickerträning, har ingen erfarenhet eller kunskap av det, har bara egentligen hört ordet . Det var två mycket intressanta timmar. Maya var så rolig att träna med, alert och positiv och förstod väldigt snabbt gjorde hon. Och uppförde sig exemplariskt gjorde hon med :).
En del kan nog tro att Maya är ett monster, en riktig elaking. Och det får jag ta på mig. Jag är öppen med hur Maya är , öppen om de incidenter som varit kring henne. Tyvärr så får jag nog det att låta värre än vad det är!
Också har jag jämfört henne med Liva, Livas sätt att vara. Och går det egentligen att jämföra en flat med någon annan ras :):) . Ja Maya är egen, hon är vaktig och vaksam. Det kommer inte bara framspringande en hund hur som helst. Hon är tuff och backar inte i första taget.
Men det finns många hundar som hon trivs bra med ,både hanar och tikar. Det är väl när hon träffar på en jämlike det skär sig , som med mammas finska lapphund Ixie..då är det fight!
Måste tillägga, det är få incidenter som varit och egentligen inga allvarliga. Det är väl Kanaya som råkat mest illa ut, vid två tillfällen uppstod ordentligt med blodvite.
Jag jobbar mycket med Maya nu med olika saker och har även fått många fina tips om hur jag ska agera vid hundmöten. Tycker Maya har gjort framsteg, hon har blivit så mycket mer lyhörd.

Idag har jag annars mest tagit det lugnt och försökt ligga och vila ryggen mellanvarven. Det ska ju visst vara bra att gå mycket och vara igång , men jag inser nu att jag måste vila mer. Ska prova det och se om värken blir mindre. Äter nu maxdos av de starka värktabletterna sen en vecka tillbaka...om de hjälper..?lite...

Det har regnat så pass mycket och plusgrader har det varit så nu är det inte halkigt. Perfekt ! Så nu blir det en skön kvällsprommis med hundarna och husse.




Två av mina nya ljuslyktor. Och Felix sovplats ,då han inte är med sin favorit ,Jenny, i hennes rum. :)

Ta hand om er. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar