söndag 13 november 2011

Viltspår

Det var en mycket bra kursdag igår tillsammans med trevliga människor.
Kanaya gick igår sitt tredje viltspår ,det första med blod. Vissa hundar kan tycka det är otäckt med blod så det var spännande att se hur Kanaya skulle ragera. Inga problem! Hon var fantastiskt duktig och gjorde ett kanonjobb. Både Sara och kursledaren sa att hon skulle fått godkännt om det varit ett anlagsprov! Inte dumt att få höra det :). Fast visst finns det vissa saker att tänka på och träna på.Bla. att sänka farten en aning. Och jag är hur taggad som helst på träna. Som det ser ut nu ute så går det ju att träna ett tag till.

Liva var så "på" mig i går kväll så jag plockade fram fågeln ur frysen och tränade lite apportering bara ute på gården. Hon var klockren! Så tokigt pigg och arbetsvillig :). Stämmer så bra som min uppfödare sagt åt mig.:Låt Liva stanna hemma ibland och ägna dig bara åt dom andra hundarna så ska du se att hon kommer bli bättre att jobba med "
Så sant så!! Sen jag börjat vara mer med lapphundarna(och lämnat Liva hemma) så ser jag att Liva har blivit så mycket mer alert att jobba med. Hon njuter nu av att vara ensammen med mig och ha min uppmärksamhet alldeles själv.

Nu börjar Liva vara i höglöpen så jag törs inte ha henne lös i skogen nu , inte heller ensammen ute på gården. Lite besvärligt och omständigt, men tur det bara rör sig om några dagar.
Jag har varit på förmiddagen och lagt två spår. Försökt göra ett "riktigt! anlagsprovspår till Maya. Tänkte bäst att göra ett medan jag minns hur man gjorde, men vi fick köpa jättefin spårkarta igår som var till god hjälp. Blev ett kort spår till Liva, snitslarna räckte inte till, ändå satt jag och gjorde så många igår kväll. Använder väldigt många ,så jag inte ska virra bort mig :).

Nu blir det se skidor, vinterstudion har äntligen börjat om. Och farsdag är det ju oxå idag, det hade jag faktiskt glömt bort!
Trevlig söndag önskar jag er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar