söndag 27 november 2011

Spårträning

Kanaya och Maya har fått gå varsitt viltspår idag. Jag hade lagt två bra spår(tycker jag), ordentligt långa och vinklar som det ska vara. Det enda är att spåren skulle med fördel ha fått ligga ett par timmar längre. Kom mig inte ut lika tidigt som jag tänkt,sängen var så skön :) och sen så blir det ju fort mörkt nu ,speciellt när det är mulet.
Kanaya gjorde ett ganska bra jobb,klarade vinklarna bra och bra fart hade hon. Men vid spårslutet tappade hon bort sig, det syntes att hon hade klöven i "näsan" men hon behövde en del hjälp för att hitta den. Tveksamt om hon hade fått godkänt i dag om det varit ett anlagsprov.
Sen så tyckte jag hon såg ut att spåra för mycket med nosen i luften. Vi (husse var med oxå) fick för oss att det luktade väldigt mycket idag, hon behövde inte vara noggrann med nosen i backen hela tiden. Därför skulle spåret ha legat ett par timmar till. Detta är vad vi tror :).
Maya skulle nog fort blivit avplockad från spåret idag :). Hon var alldeles för forcerad, missade vinklar och kom från spåret iett. Det var för mycket störningsmoment i skogen för henne idag. Dels hade vi helt plötsligt ett par människor några meter från oss, sen så tror vi det kan ha varit nåt djur i närheten, så såg det då ut på Maya. Men sista biten spårade hon fint och blev så tokglad när hon hittade klöven. Maya bär den så stolt i munnen medan Kanaya mest bara vill slicka och bita på den.
Nästa spår ska jag låta ligga några timmar, jag tror mina hundar behöver det. Det är väl så att ju längre spåret ligger,ju mindre luktar det ,det blir svårare och hunden måste riktigt skärpa till sig. Farten tas då ner och dom blir mer noggrann.
Liva fick apportera fågel och det gick bra.

Nu har vi en ny vecka framför oss, och jag har då redan i mina tankar lagt upp hur den ska se ut...

Ha en fin vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar